Svar til regionsrådsmedlem Claus Bakke fra Venstre

Kære Claus Bakke

Hvor er jeg glad for, at V / K / R endelig er vågnet og så modigt vil gøre noget for sundhedsvæsenet.

Der er 6 dage tilbage, inden de berørte medarbejdere får besked om deres fyringer.

Så det skal gå lidt hurtigt med at genåbne budgetaftalen.

Som du måske husker, fremlagde Enhedslisten et budgetalternativ, som ville have undgået fyringerne. Det ligger ved dagsordenen til Budgetmødet i september, hvor I faktisk skrev under på et budget, som vi advarede jer i salen om vil føre til fyringer.

Men det er dejligt, at I er blevet klogere og vil hjælpe til med at bringe Region Sjælland på rette kurs.

Men husk:

Det er VKR Regering, der har taget 2 % teknologibidrag ud af budgettet. Venstre tror, at dem kan Regionen spare ved at investere i ny teknologi. Et eksempel er, at patienterne ikke skal køre til sygehuset, men kan få en videokonference med deres læge. Det Regeringen har glemt, er at der stadig skal sidde en læge i den anden ende af denne her videokonference og snakke med patienten.

Regeringen har også glemt, at det koster tid og penge at indføre ny teknologi. Det glemte Venstre vist også, da I sidste år lagde budget og ikke tog højde for, at man ville indføre Sundhedsplatformen. Og det er de omkostninger for anvendelse af ny teknologi der nu søges løst med fyringer.

I Enhedslisten har vi bedt om at åbne budgettet på mandag når vi har Regionsrådsmødet. Medarbejderne er ikke fyrede endnu. Hvis vi får flere med, så kan vi redde stillingerne. Patienterne i Regionen har brug for vores medarbejdere.

Og så håber jeg du snakker med dine kollegaer i folketinget om det med teknologibidraget. De 2 % mangler nemlig også.

Ursula Dieterich-Pedersen

Regionsrådsmedlem for Enhedslisten.