Massive nedskæringer – men patienter mærker ikke noget !

HU HEJ HVOR DET GÅR
– MEN PATIENTERNE VIL IKKE MÆRKE NOGEN FORSKEL!!

31-10-2018, Kommentar af læge Bodil Steenberger, medlem af Enhedslistens repræsentantskab.

400 eller 600hundrede stillinger fjernes fra Region Sjællands sygehuse. Alle faggrupper rammes men mest sygeplejersker – fordi der er flest af dem.

Hvordan er det kommet så langt ud? Tja , jeg vurderer, at skammen skal placeres flere steder, men mest hos de partier, som lavede forårets økonomiaftale mellem regeringen og Danske Regioner. Det er en klart underfinancieret aftale , og det var den forrige også. Enhedslisten stemte ikke for nogen af aftalerne – som det eneste parti.

Ok, du får en mindre pose penge til sygehusdrift, fint nok. Hvad der ikke er fint nok er at regeringen samtidig fastholder udrednings- og behandlingsgarantierne. Det har betydet, at de private hospitaler har sugerøret godt nede i pengekassen hos vores allesammens sygehuse. Denne svikmølle bliver kun forstærket af de kommende fyringer, og nu er der oven i købet personale at hyre for de private – en god hjælp til deres bestræbelser på at tjene penge på sygdom!

Udrednings- og behandlingsgarantierne kan der siges en del om – ikke alle sygdomme eller tilstande kræver hurtige indgreb. Hvad med en differentieret liste? Det er foreslået før, men ingen politiker tør åbenbart skuffe en eneste vælger. Samme vælger opdager så , at hun alligevel bliver skuffet men nu bare af en anden offentlig syndebuk . Garantierne fremmer heller ikke den lighed i sygdomsbehandling og sundhed, som alle snakker om i skåltaler. Det kræver overskud – også økonomisk – at rejse langt for behandling.

Bodil Steenberger
Læge