Enhedslisten Sjælland vil have fred

Rusland har indledt en invasion af Ukraine, og den militære opbygning er i gang på begge sider. Men invasionen er klart ikke i overensstemmelse med folkeretten. Derfor fordømmer vi Rusland for denne aggressive handling, præcis som FNs generalsekretær gør det.

NATO har nu iværksat sin forsvarsplan, og dermed overgivet afgørende kompetencer til NATOs militær og til generalerne. Rusland truer indirekte med at bruge atomvåben, hvis NATO militært blander sig i konflikten. I den situation skal Enhedslistens internationale kræfter gå til at fordømme militær oprustning på begge sider af konflikten og arbejde for en fredelig løsning. Der er brug for at få nedskaleret konflikten, og der er brug for at få styrket fredsbevægelserne.

Danmark deltager allerede i den militære opbygning i det baltiske område med jagerfly, tropper og krigsskibe, og regeringen har planer om at tillade amerikanske tropper og baser på dansk jord, hvilket vil bidrage til at gøre Danmark til et oplagt militært mål i tilfælde af en militær konflikt i Østersøområdet.

STOP DET: Danmark skal ikke være et militært opmarchområde i tilfælde af en omfattende krig.

På den baggrund opfordrer Enhedslisten Region Sjælland, alle til at bakke op om de planlagte demonstrationer ved USA’s og Ruslands ambassader og alle andre steder protestere mod krig og yderligere militarisering. Vi skal ikke have amerikanske tropper på dansk jord. Vi opfordrer alle andre, der ønsker fred og nedrustning, til at gøre det samme.

Vedtaget på Enhedslisten Sjællands generalforsamling 2022