Ingen grund til besparelser på den kollektive trafik i 2019

24-10-2018, læserbrev af Jørgen Holst, medlem af regionsrådets trafik udvalg.

Kommentar til region Sjællands besparelser på den kollektive trafik.

De regionale nedskæringer i den kollektive trafik, er slet ikke nødvendige!

Den borgerlige regering og Dansk Folkeparti har foreslået at fjerne midler til regional udvikling fra regionerne. I region Sjælland betyder det, at der vil mangler 11 mill. på vores budgetter for kollektiv trafik fra januar 2019, hvis det vedtages.

Nu kommer de samme partiers regionale repræsentanter, sammen med Socialdemokratiet og SF og flertallet i regionen, med forslag til den konkrete nedskæring i region Sjælland, før end forslaget overhovedet er vedtaget. Der skal skære ned for 21 mill., næsten det dobbelte beløb, fordi det koster penge at opsige kontrakter og etablere kompensation i utide mm.
Men de glemmer bevidst at fortælle, at Enhedslisten havde anvist, hvorledes vi kunne undgå at spare de første 11 mill. i 2019. Og dermed ville der logisk nok heller ikke være grund til at betale 10 mill. ekstra, til en ”bufferpulje” til kompensation til vognmænd og kommuner.

Og det er fuldstændigt uforståeligt at f.eks. SF og Torben Haack går i samarbejde med Peter Jacobsen fra DF i Dagbladet den 10. september, om at lægge røgslør ud omkring den borgerlige regering og DF’s angreb på regionerne, ved at beskylde kommunerne for tyveri af regions midler.

De foreslåede nedskæringer vil fjerne alle vores natbusser, medføre øget privat billisme og øget behov for udbygningen af vejnettet, øget forurening og CO2 udledning, betyder dårligere muligheder for transport for vores unge og ældre både til uddannelses steder og sygehuse, samt til besøg hos familie mm.

Vi har i stedet foreslået, at bevare det nuværende niveau på alle bus afgange og lokal baner, selvom vi helst så den kollektive trafik udbygget.

Vi har også foreslået, omlægning af diesel forbruget til grøn energi, gratis medtagelse af cykler, samt sammenlægning af vores lokalbaner, så regionen, ved at skaffe flere passagerindtægter, kunne bindes bedre sammen især til vores sygehuse, uddannelsesbyer og landdistrikter.

Ingen af disse forslag er blevet støttet af nogle af de andre partier, desværre heller ikke SF.

Vi støtter de mange underskriftindsamlinger og protestbreve fra borgmestre, uddannelse institutioner, elever og borgere, vis hverdag vil blive betydeligt besværliggjort og vi opfordre regionsrådet til at afvise alle de bebudede besparelser fra trafik udvalget på vores kommende møde den 5. november.

Jørgen Holst