En lidt bedre Arbejdsmiljølov

Kære faglige tillidsrepræsentant

Nu har Folketinget vedtaget en ny arbejdsmiljølov, som indeholder en række forbedringer. Men der er langt igen, før vi kan påstå, at loven er skrap nok til at regulere arbejdsmiljøet, når så mange fortsat bliver syge og kommer til skade på deres arbejde. Blandt andet kommer vi til at vente lang tid på flere rettigheder til arbejdsmiljørepræsentanterne.

I dette nyhedsbrev er der fokus på en række grove sager og det udkast til bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø fra beskæftigelsesministeren.

Indhold:

1. Ændringer i arbejdsmiljøloven
  2. Hvad med arbejdsmiljøorganisationen?
  3. Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø
  4. Finansloven og arbejdsmiljøet
  5. Minikonference 4. februar: Sunde og sikre arbejdspladser – hvordan?
  6. Storstrømsbroen
  7. Skylight i Varde
  8. Arbejdsmiljørådgivernes konference på Nyborg Strand
  9. Arbejdsmiljørepræsentant uden beskyttelse
  10. Forskning i asbest
  11. Rigsrevisionen: langsom sagsbehandling om arbejdsskader
  12. 30 timers uge med fuld løn
  13. Restaurantejer skal i retten for lussing til medarbejder
  14. Byggeopråb til Nordisk Råd
  15. Miljøpris til Janne
  16. Ny kræftforskning advarer mod natarbejde

1. Ændringer i arbejdsmiljøloven

Der er gået mange timer med at debattere ændringerne i arbejdsmiljøloven, som vi i disse uger debatterer i Folketinget. En stribe små gode ændringer er det blevet til. Men der er også ting, som skal være bedre, hvis vi skal ændre den negative udvikling, som vi konstaterede i 2017, – og som var årsagen til at den tidligere beskæftigelsesminister nedsatte et såkaldt ekspertudvalg. Det er deres forslag, som nu implementeres.

Forskellige organisationer har afgivet høringssvar. Nogle af de bedste er givet af FH – vores nye store hovedorganisation. De er læseværdige, og jeg har stillet en række ændringsforslag ud fra dem. Desværre vil forligskredsen kun stemme for nogle af dem, men vi skal videre end dette for at nedbringe de 40.000, der hvert år er udsat for en arbejdsulykke og de 20.000 der pådrager sig en erhvervssygdom.

• Læs høringssvarene og lovændringerne med kommentarer her
  • Se debatten fra førstebehandlingen 28. november i FolketingsTV her

2. Hvad med AMO (arbejdsmiljøorganisationen)?

Men hvad med forbedring af arbejdsmiljørepræsentantens vilkår og uddannelsesmuligheder. Er det ikke på arbejdspladsen, at tingene skal ændres?
Jo det er det. Men det tog ekspertudvalget ikke med i deres arbejde.Til januar nedsætter ministeren et nyt ekspertudvalg, der får lov til i et år at udarbejde forslag til forbedringer af AMO.

Enhedslisten har selvfølgelig en række konstruktive input, som er inspireret af virkelighedens behov ude på landets arbejdspladser. Se mere her
Har du et forslag, så lytter jeg gerne.

3. Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø

En anden opgave, som er sat i gang, er udarbejdelsen af en bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø. Bekendtgørelsen opsamler de nuværende regler i en tekst. Det er der kommet forbedringer og ikke mindst mere overblik ud af i den første udgave, der endnu ikke er offentliggjort.

Men de gode erfaringer fra Sverige er ikke kommet med i arbejdet. Svenskernes bekendtgørelse om organisatorisk og socialt arbejdsmiljø har ellers givet Arbejdstilsynet bedre muligheder og allerede sat sig spor i en række virksomheders forebyggende arbejde. Den svenske bekendtgørelse tager udgangspunkt i arbejdsgiverens ansvar og hele arbejdspladsen, hvor de danske regler i alt for høj grad fokuserer på den enkeltes situation.

Bekendtgørelsen er ifølge beskæftigelsesministeren på vej ud i høring hos en række parter. Herefter gør ministeren arbejdet færdig. En bekendtgørelse skal ikke godkendes i Folketinget.

4. Finansloven og arbejdsmiljøet

Står der ikke noget om arbejdsmiljø i finansloven? Nej
Heller ikke forslaget fra FH og DA om at afsætte 100 mio. kr. til hjælp til arbejdsmiljørådgivning for små virksomheder? Nej
Heller ikke noget om de 50,4 millioner, som den tidligere regering stjal fra partssamarbejdet? Nej
Men Arbejdstilsynet får de næste 4 år i alt 485 mio. kr. som den borgerlige regering i foråret frigav efter 3 år med historiske nedskæringer.
Det er ikke lykkedes at frigøre penge fra Fonden til Forebyggelse og Fastholdelse. Den indeholder ca. 1,2 mia. kr. De har nu stået urørt hen i 4 år.
Læs aftalen om finansloven her

5. Sikre og sunde arbejdspladser – hvordan ?

Mini-konference 4. februar på Christiansborg

• 16.00        Peter Hummelgaard: Sikre, trygge og sunde arbejdspladser – hvad skal der til ?
  • 16.30        Morten Skov Christensen: Forebyggende indsats på arbejdspladsen –  kan vi gøre det bedre ?
  • 17.00        Sandwich og snak
  • 17.15        Paneldebat (Lennart Damsbo-Andersen (A), Karsten Hønge (SF), Anne Honoré Østergaard(V), Christian Juhl(Ø)
  • 18:45        Afslutning

Alle er velkomne – arrangør FH-Storkøbenhavn, Aktionsgruppen Arbejder-Akademiker, AOF
Tilmelding nødvendig: [email protected]

6. Storstrømsbroen

Et italiensk og portugisisk firma, som er kendt fra bl.a. Metro-byggeriet, blev af den tidligere transportminister Ole Birk Olesen valgt til at bygge Storstrømsbroen – trods massive protester. Indenfor de første 14 måneder har virksomhederne fået mere end 90 påbud – og der er tale om de skærpede straks-påbud og forbud. Desuden er de indstillet til retslig tiltale.

Der er tale om elementære overskridelser af arbejdsmiljøloven: arbejde i højder uden forsvarlig rækværk, adgangsveje, hvor store entreprenørmaskiner kører og arbejde i 2-3 meters højder, hvor der er risiko for at falde ned og blive spiddet af armeringsjern. Virksomheden får lige nu af styrelsen daglige skærpede tilsyn. Så er det man spørger sig selv: Er sådanne firmaer egnede til at få ansvaret for sådanne store milliard-byggerier

7. Skylight i Varde

En plastvirksomhed fra Varde har været årsag tillungeskader hos 8 medarbejdere. De havde importeret et sundhedsskadeligt produkt fra Kina og brudt alle mærkningsregler. Desuden har der været mangelfuld indkapsling af processerne.

Virksomheden inkl. arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant havde foretræde for Beskæftigelsesudvalget. Efterfølgende var der aftalt besøg på virksomheden for udvalget, men udvalgets spørgsmål var tilsyneladende for hård kost for direktøren. Han aflyste udvalgets besøg på virksomheden.

8. Arbejdsmiljørådgivernes konference på Nyborg Strand

Vi gennemførte igen i år en workshop på Arbejdsmiljørådgivernes konference med titlen Folketinget og Arbejdsmiljøet. Debattørerne var Hans Andersen (V), Lennart Damsbo Andersen(A) og Christian Juhl(Ø).
Igen i år var der fuldt hus og en meget levende debat.

9. Arbejdsmiljørepræsentant uden beskyttelse

En retssag har vist at arbejdsmiljørepræsentanter på virksomheder uden overenskomst kan risikere at stå uden særlig beskyttelse ved afskedigelse.
Jeg har bedt beskæftigelsesministeren kommentere afgørelsen. Det skete på et åbent samråd i Beskæftigesesudvalget 4. december kl. 12.00.
Læs mere her.

10. Forskning i asbest

Der er kommet gang i den aftale, vi lavede med beskæftigelsesministeren, godt hjulpet af byggefagenes parter, om en skærpet indsats mod asbest.

11. Rigsrevisionen: langsom sagsbehandling om arbejdsskader

Rigsrevisionen er ikke tilfreds med sagsbehandlingstiden for arbejdsskader.
De lange sagsbehandlingstider skyldes bl.a. en gammel pukkel og regeringens meningsløse udflytning af sagsbehandlingen til Haderslev og Vordingborg.
Udflytningen fik mange rutinerede medarbejdere til at sige op – med fagligt tab til følge.
Læs Rigsrevisionens beretning her

12. 30 timer til fuld løn

It-virksomhed i Odense giver medarbejderne fri hver fredag – til samme løn: Sådan når vi det samme på 30 timer

13.  Restaurantejer skal i retten

… for lusing til medarbejder
Læs her

14.  Byggeopråb til Nordisk Råd

15.  Miljøpris til Janne Hansen på 3Fs kongres

16.  Ny kræftforskning advarer mod natarbejde

Har du noget på hjerte
Skriv til os, hvis du har emner eller forslag som bør tages op i Folketinget og Beskæftigelsesudvalg
Enhedslisten har et arbejdsmiljøudvalg, der mødet en gang om måneden. Her er også plads til dig.

Christian Juhl
Arbejdsmiljøordfører