Stop fyringerne på regionens sygehuse

1. november 2018, læserbrev af Jørgen Holst, medlem af regionsrådets arbejdsmiljøudvalg.

De borgerlige politikeres hykleri kender ingen grænser.

Først presser de borgerlige partier og Dansk Folkeparti en økonomiaftale ned over regionerne, som bevidst underfinansier sundhedssektoren. I de seneste år har der manglet 4-5 Mia for at kunne følge med de stigende antal ældre, kroniske syge og stigende medicinpriser.
Så stemmer alle partier i regionsrådet imod Enhedslistens ændringsforslag, som ville have tilført penge til sygehusene, i stedet for nedskæringer, bl.a. ved at begrænse anvendelsen af eksterne konsulenter og det voksende antal administrative medarbejdere.
Så prøver de samme borgerlige partier at fremstå, som om de ikke mente det så slemt i dagbladet den 30. oktober, men vil bekæmpe massefyringerne ved at spare på det administrative område, som de lige har stemt imod !

Mangen til hykleri og løgnagtighed skal man godt nok lede længe efter.

Imens er de tonedøve og svage Socialdemokrater endnu engang gået i den borgerlige fælde og har stemt for en nedskærings økonomiaftale med regeringen, for derefter at få lov til at gennemføre massakren på personalet for de borgerlige, sammen med SF.

Privathospitalerne har snaplen nede i regionernes kasser via behandlingsgarantien, medarbejderne flygter, patienterne bliver fejlbehandlet, eller ligge på gangene og personalet som døjer med stress og udslidthed og forgæves har forsøgt at råbe politikerne op i gennem masser af år, ser til i chok over de såkaldte ansvarlige partiers hærgen.

Personalets faglige organisationer burde sætte hælene i og sige “vi finder os ikke i mere”.
Måske et samlet kæmpe tillidsmandsmøde for alle sundheds ansatte i regionen eller på landsplan, kunne trænge igennem til de tonedøve flertalspolitikere, med et krav om at indføre en tillægsbevilling på finanslove på 1 Mia, som kunne udligne alle underskuddene i regionerne, så alle fyringer kunne blive standset! Kun via sammenhold kan disse evindelige nedskæringer bekæmpes og i et af verdens rigeste lande burde det ikke være uoverkommeligt at finde 1 Mia !

Og lad os så få luftet alle disse nedskærings fantaster ud af Folketinget ved det kommende valg og indsætte en “de arbejdendes folk regering”, som kan og vil forsvare den velfærdsstat, som 95 % af befolkningen betaler til og som 75 % bakker op om, ved at sætte en stopper for de multinationale finansielle røvere og storbankerne, samt give befolkningen demokratisk kontrol over de multinationale selskaber og medicinalvirksomhedernes superprofitter.

Jørgen Holst
Medlem af Regionsrådets
Arbejdsmiljø udvalg for Enhedslisten.