Novo køber indflydelse !

Enhedslisten: 23.august 2016

DYBT BEKYMRENDE AT NOVO NORDISK FÅR DIREKTE INDFLYDELSE PÅ FREMTIDIG DIABETESINDSATS I DANMARK.

Region Syddanmark har besluttet at oprette et Steno Diabetes Center med støtte fra Novo Nordisk Fonden, der skal centralisere diabetesbehandlingen på Odense Universitets Hospital. Med bevillingen får Novo Nordisk Fonden plads i bestyrelsen for centeret og dermed en bestemmende indflydelse på behandling, forebyggelse og forskning i diabetes.
Enhedslistens Sundhedsordfører Peder Hvelplund siger:
– Det er udtryk for en dybt bekymrende udvikling at medicinalindustrien kan købe sig til indflydelse på udviklingen i sundhedsvæsenet. Med en plads i bestyrelsen kan Novo Nordisk være med til at planlægge den fremtidige indsats over for forebyggelse og behandling af diabetes, samt forskning. En indsats som Novo Nordisk selv har store økonomiske interesser i. Det er stærkt betænkeligt i forhold til at sikre at den forebyggende indsats, den decentrale behandling og forskningsindsats foregår uafhængig af industriens særinteresser.
– Sundhedsvæsenet er nu så økonomisk presset at man føler sig tvunget til at søge bevillinger fra industrien. Det er helt uholdbart at det ikke er demokratiske beslutninger der afgør prioriteringerne i sundhedsvæsenet, men i stedet medicinalindustrien der gennem bevillinger definerer hvilke områder der skal have fokus.
– Når Novo Nordisk f.eks. i 2015 havde et overskud efter skat på 34,9 mia. kr. er det ikke underligt de gerne vil investere pengene for at kunne øge indtjeningen fremover. Men det ville være mere rimeligt at en øget beskatning af de ekstreme overskud kunne finansiere et løft af det offentlige sundhedsvæsen og dermed bevare den fulde demokratiske kontrol.
MF Peder Hvelplund er sundheds- og psykiatriordfører for Enhedslisten