Høring om kampfly

29. april Eva Flyvholm:

ÅBENHED OM KAMPFLY

“Jeg har arbejdet med kampflykøbet siden 2009. Det har været en ekstremt lukket proces. Mange har nok først lige opdaget, at der er ved at blive købt kampfly for milliarder, selv om det har været undervejs i over 10 år. Vores demokrati fortjener en åben debat.

En beslutning med så store konsekvenser for vores udenrigspolitik og økonomi, skal ikke luskes igennem uden om offentligheden.

Vi har stillet hundreder af spørgsmål til forsvarsministeren, afholdt samråd og folketingsdebatter. Vedholdende journalister har gentagende gange anmodet om aktindsigt. Alligevel er de oplysninger, der er kommet frem utrolig sparsomme. Forhandlingerne er foregået bag lukkede døre i forligskredsen og på afsides kontorer i forsvarsministeriet. Nærmest ingen information om indkøb, formål eller finansiering er sluppet ud.

Sammen med Alternativet har vi nu samlet nogle af de mest spændende og vidende journalister og eksperter til en høring om åbenhed. Det er onsdag den 4. Maj.

Del, deltag og vær med til at skabe demokratisk debat om kampflykøbet.”