EL kritik af Erhvervsministeriets forslag til “Fingerplan 2019” for hovedstadsområdet.

Da alle områder i samfundet, hvor menneskelige aktiviteter kan have påvirkning på de eskalerende klimaproblemer, bør ændres, så de i stedet bidrager til at reducere klimaskadelige påvirkninger, stiller Enhedslisten nedenstående forslag til tilføjelser til administrationens udkast til hørings svar til Fingerplanen for 2019:

  1. Alle aktivitets og vækst scenarier i udkast til Fingerplan 2019, som påvirker klimaproblematikken, bør underlægges en screening for klima effekter og have opsat reduktionsmål, som understøtter samfundets opgave med at fremme opfyldelsen af Paris aftalens klima mål på Fingerplanens virke felter.
  2. Ad §31-34.
    Den langsigtede vision om at sikre fortsat udvikling af Københavns lufthavn i Roskilde bør ændres, så Københavns lufthavn i Roskilde kun gives tilladelse til livsnødvendig flyvninger, med så lav klima- og støjbelastning som muligt.Ad §§ 33-34.
    Der bør derfor ikke foretages ændringer i fingerplanen i forhold til de nuværende standarter, således at det skabes øgede muligheder for flere afgange af større fly til og fra Københavns lufthavn i Roskilde, eller således at flere boliger i området blive berørt af støjgener.
  3. Der bør ikke gives mulighed for at øge afstandene i ”Stationsnærhedsprincippet” i hovedstaden, ved placering af institutioner, offentlige arbejdspladser mm., tværtimod bør ”stations nærhedsprincippet” udvides til alle stationer på Sjælland.
  4. Der bør opstilles måltal for etablering af ”Park and Ride” P pladser ved alle stationer i Fingerplanen, så der hurtigst muligt kan ske en udbygning af Parkerings kapaciteten for både biler og cyker.
  5. Der bør opstilles måltal for den hurtigst mulige udrulning af muligheden for at tage cykler gratis med i togene, på så mange strækninger som overhovedet muligt indenfor pendler trafikken.
  6. Med hensyn til videre undersøgelser omkring Ring 5, foreslår region Sjælland at alle undersøgelser i forbindelse med motorvej byggeriet udskydes, mens der sættes omfattende undersøgelser i gang vedr. hvorledes den nuværende vejtrafikbelastning hurtigt kan reduceres gennem udvikling af den offentligt ejede kollektive trafik på alle områder, udvidelse af busnettet, forceret opgradering af jernbane nettet for person- og fragttransport, øgede antal afgange, øget hastighed på banerne, evt etablering af nye bane strækninger, nedsættelse af priserne med mindst 30 % mm.

Jørgen Holst/Ursula D Petersen
Enhedslisten.