Enhedslisten støtter ikke region Sjællands budget for 2017.

Bruno Jerup, regionsrådsmelem for EL.
5. september.

Som det sikkert er opfattet af flere er Enhedslisten ikke med i dette års regionsbudget. Det er ikke fordi vi pricipielt ikke vil være det, men fordi vi prøver, at være klare og præcise om hvilke rammer vi byder vores personaler og vores borgere i regionen. Den indgåede budgetaftale indeholder bestemt en del gode hensigter, som Enhedslisten også støtter. Men grundlæggende er den overordnede ramme, at personalet på sygehusene skal løse flere ekstraopgaver. Budgettet kompensere ikke for dette.

Der er indregnet en 2% effektivisering
Vi skal implementere sundhedplatformen.
Det er selvfølgelig helt overordnet et problem at regeringen ikke stiller nok ressourcer til rådighed, men vi har foreslået, at det indenfor budgettet omprioriteres mindst 200 mio. til sygehusenhederne.
I regionens budget er der en mystisk post, som kun giver mening for de indvidede, den hedder “værdi for borgerne”. Det er reelt nogle penge som er taget fra sygehusene og som de kan få tilbage, hvis de opfører sig ordentligt. Vi foreslår at disse penge fra starten tilføres sygehusene. Det er 100 mio.
I 2016 regner regionen med at sparer 150 mio. på medicin. Vi anslår at det i 2017 vil være muligt at spare yderligere 50 mio. på medicin.
Derudover vil vi forslå besparelser på administration og bureaukrati.
Konkret vil vi foreslå en markant reduktion af den enhed i Regionen der hedder Koncern Service. De opgaver der ligger der skal for de flestes vedkommende lægges ud i enhederne. Til sammen regner vi med at det kan give 100 mio. som overføres til sygehusenhederne.