Protestér mod de konstante forringelser

Bente BorreskovLæserbrev af Bente Borreskov til de regionale medier i uge 41.

Enhedslisten siger nej til stigende effektiviseringskrav til vores personale i Region Sjælland. Det er både skadeligt for personale og for patienter.

Samtlige partier, bortset fra Enhedslisten, har i august måned godkendt rammebesparelser i 2016 på 2% svarende til 165 mio. kr. på sygehusene i Region Sjælland. Konsekvensen er at 375 færre personaler på sygehusene skal ”producere” det samme og dermed arbejde endnu mere effektivt. Hvilken kvalitet kan vi forvente der leveres, når vi hører at personalet allerede nu har problemer med at nå opgaverne og at det går ud over patientsikkerheden. Der er brug for flere varme hænder og ikke færre.

Enhedslisten stillede i forbindelse med budgetforhandlingerne forslag om aflysning af fyring af sundhedsfagligt personale og en annullering af rammebesparelsen på 2 % på sygehusene og fremsatte i stedet for et forslag om en anden finansiering af besparelserne. Mange anerkende ord fra forligspartierne om personalet blev det til på Regionsrådsmødet, men de 375 færre ansatte kunne der ikke rokkes ved og Enhedslistens forslag blev nedstemt.

Enhedslisten kan derfor ikke støtte den indgået budgetaftale, som egentlig har mange gode intentioner, så som bedre kvalitet og service, men der mangler ganske enkelt sammenhæng mellem de mange gode intentioner og de ressourcer der afsættes til de ansatte som skal løfte opgaverne. Er politikerne bag budgetforliget fuldstændigt tonedøve eller er det mangel på tillid, der gør at personalet ikke tages alvorligt.

Enhedslisten opfordrer derfor borgerne, patientgrupper og personalets fagforeninger til at protestere og opbygge en modstand mod de konstante forringelser, der i disse år hagler ned over vores sundhedssystem, bl.a. for at finansiere skattelettelser til de velstillede og kampfly.

Bente Borreskov

Regionsrådsmedlem