Ufaglærte lever 10 år kortere end højt uddannede !

NÅR JEG BLIVER GAMMEL

29. November, Læserbrev af MF Christian Juhl, Arbejdsmarkedsordfører for Enhedslisten,opstillet i Region Sjælland.

I 2011 fik efterløn og pension det første hug.
Den nye regering vil have at vi arbejder endnu længere. Men mange vil slet ikke nå pensionsalderen. Lever du i toppen eller i bunden ?
Ufaglærte lever 10 år kortere end højtuddannede. De skal også har en chance for at nå pensionsalderen.
Jeg kan gå på pension når jeg er 65 år.
Min søn Peter er 35 år. Han kan gå på pension, når han er 69 år.
Mit barnebarn Mads Emil på 3 år kan først gå på pension når han er 75 år.
Jeg er nødt til at opfordre Mads Emil til ikke at følge i farfars fodspor med arbejde i skoven, på fabrikker og byggepladser. Han må få sig en uddannelse og holde sig fra hårdt fysisk og nedslidende arbejde, hvis han vil have chancen for et godt seniorliv.
Vi må sikre, at også mennesker, der slides af arbejdet, får både et bedre arbejdsmiljø og en chance for et OK seniorliv.
Jeg kan godt forestille mig en ordning, hvor alle kan gå på en seniorordning efter 40 år på arbejdsmarkedet, og gerne med et krav om f.eks. 35 års medlemskab af en a-kasse. En sådan ordning skal suppleres af f.eks. en ordning for mennesker, der er slidt op. De skal have lov at gå fra enten gradvis eller helst 5 år før.
Men hvem skal så betale?
Det er arbejdsgiverne, der gør brug af vores arbejdskraft og slider os ned.
De må naturligvis sørge for et bedre arbejdsmiljø. Indtil det er på plads, må de betale denne form for “skrotningsafgift” så alle kan få et OK seniorliv.
Det kan ikke være meningen at mange i fremtiden skal arbejde til vi dør.