Stop nedlæggelse af stillinger på sygehusene !

Udtalelse fra Bruno Jerup, den 30. oktober 2018, medlem af regionsrådets Forretningsudvalg for Enhedslisten.

I dag skulle regionens forretningsudvalg behandle forslag om yderligere fremrykning af sygehusplanen. Flytning af senge fra Næstved, væk med bryst kirurgi i Ringsted. Flytning af mavetarmkræft fra Roskilde til Køge. Et flyttecirkus uden nogen solid faglig begrundelse.
Men ud af de blå blev disse punkter taget af dagsorden. Jeg tror formanden havde fornemmet, at det ville blive svært, at få det vedtaget.
I stedet blev der annonceret et “service eftersyn” af sygehusplanen. Forslagene er ikke taget af bordet, men der kommer måske noget mere med når vi skal behandle det på næste møde i forretningsudvalget.

Dette flyttecirkus er kun en lille del af den økonomiske hestekur, som er sat i gang. Det kan muligvis give en håndfuld millioner. Men der skal spares 360 millioner, som primært skaffes ved, at nedlægge stillinger og fyre personale. I alt 600 stillinger kan forsvinde. Det er massivt og det klinger hult når vi i regionen snakker og behovet for at rekruttere og fastholde personale, når vi snakker om, at forbedre arbejdsmiljøet for de ansatte.

Helt grundlæggende er regionerne underfinansieret med den økonomiaftale, som blev indgået i sommer 2018. Det var de også i 2017 og tidligere. Det er naturligvis regeringens skyld, men de partier, som i folketinget og i Danske Regioner, stemte for denne økonomiaftale bærer også en del af skyldes. I Region Sjælland har de partier som lavede budgetaftale for 2018 og nu for 2019 et klokkeklart medansvar for at der nu nedlæggelse 600 stillinger.

Det var Enhedslisten ikke med til. Vi stemte som de eneste imod. Men vi stillede også et alternativt budget, som ville betyde, at sygehusenhederne vil få penge tilført. Enhedslisten budgetforslag ville betyde, at der ikke skulle fyres sundhedsfagligt personale.
?????