Stop angrebet på SU

SYGT AT FRARØVE UNGE MENNESKER PENGE, SÅ DE RIGE KAN FÅ MERE !

Eva Flyvholm, MF Enhedslisten, region Sjælland:
“Om lidt har vi samråd med Ulla Tørnæs om SU- nedskæringerne. Jeg synes det er SÅ arrogant at hun bliver ved med at sige at man som studerende bare kan arbejde mere eller låne penge – det kan man jo ikke bare.

For det første, er det skidt at arbejde for meget mens man studerer, hele pointen med uddannelse er jo at man skal lære noget, og bruge tid på gå til undervisning og lave lektier. Og for fx Sygeplejesker er det helt umuligt at arbejde mere fordi de er meget i praktik.
For det andet, kan det da ikke være meningen at man som studerende skal gældsættes endnu mere for at tage en uddannelse. Allerede nu har studerende en stram økonomi og bruger næsten hele deres SU på bolig. Og for mange er det utrygt at skulle låne meget mere – for pengene skal jo også tilbagebetales.
For det tredje er det da en syg ide, at frarøve unge mennesker i tusindvis af kroner og forgylde dem der allerede har mest. Lad os hellere se regeringen afblæse topskattelettelserne med samme argument om, at de rigeste danskere bare kan arbejde mere eller tage højere lån.”
Eva er valgt til Folketinget for Enhedslisten i Region Sjælland.