Stil forbryderne til ansvar i Syrien

21. september 2016, Syrien:
 KOMMISSION MÅ I ARBEJDE
 Eva Flyvholm MF Enhedslisten:
 “Det seneste angreb på en nødhjælpskonvøj i Syrien viser, at der er akut behov for, at brud på den humanitære folkeret bliver  undersøgt, så forbryderne kan stilles til ansvar.

Derfor foreslår vi nu i Folketinget, at Danmark skal gå forrest for uvildige internationale undersøgelser og også kræver det af vores alliancepartnere. Et stort problem i forhold til de humanitære bombninger i Syrien nu, er især Rusland, og det er afgørende, at vi også kan forpligtige Rusland til at stoppe de vanvittige bombninger af civile og humanitære mål.
Der findes allerede en “International Humanitarian Fact-Finding Commission – en gruppe på 15 respekterede eksperter, der kan undersøge den slags sager. Problemet er, at den ikke bliver brugt. Hverken af Danmark, USA eller Rusland. Og derfor stiller vi nu forslaget om at Danmark aktivt skal bruge kommissionen til at få undersøgt de angreb på hospitaler, klinikker og nødhjælpsarbejdere vi især ser i Syrien, Yemen og Afghanistan.”
Eva Flyvholm er valgt for Enhedslisten i Region Sjælland.