Personalet nedslides i regionerne.

Enhedlistens regionsråd medlemmer udtaler    den 10. oktober: Budgetaftale mangler fokus på arbejdsmiljø og patientsikkerhed.

Enhedslisten er ikke en del af budgetaftalen for 2017 i Region Sjælland

Igen i år beder man personalet om at løbe stærkere. Det mener Enhedslisten ikke er svaret på de udfordringer som regionen står overfor. Der er i det vedtagene budgettet indbygget en 2 % effektivisering og det har enhedslisten foreslået fjernet ved en omprioritering af 200 mio. kr. fra andre dele af vores økonomi til sygehusenhederne. Det betyder et løft for både de somatiske og psykiatriske sygehusenheder.

Enhedslisten har hvert år påpeget, at det ikke holder med det stigende arbejdspres på vores ansatte. Det er til skade for arbejdsmiljø og patientsikkerhed. Det har de ansattes faglige organisationer og arbejdstilsynet også fremhævet konkret eksempler på.

Region Sjælland går fra aktivitetsstyret ledelse til værdibasseret ledelse. Det er Enhedslisten som udgangspunkt positiv overfor. Nu skal sygehusenhederne gå efter blandt andet at opfylde udrednings og behandlingsgarantien og kræftpakkerne, som den bærende værdi. Det er jo rigtig fint, men det er ret ulogisk at Regionen så starter med at fratage sygehusenhederne 100 mio. kr. i noget som kaldes “værdi for borgerne”, som så kommer tilbage når man opfylder ovenstående. Sygehusenhederne skal jo netop have disse penge fra starten, hvis de skal løse opgaven. Alt andet er “god dag mand økseskaft”.

En tredje stor problemstilling er opstart på sundhedsplatformen i november 2017. Det vil alt andet lige give et øget pres på vores personale.

Enhedslisten er også utilfreds med, at man ikke fra starten forankre service assistenterne i de lokale sygehusenheder. Det er det mest oplagte når man i øvrigt lægger økonomien ud til enhederne. Det er dobbelt administration og er en struktur der bestemt ikke efterspørges af regionens portører.

En væsentlig del af finansiering af Enhedslistens forslag kommer fra yderligere besparelser på medicinområdet. Regionen forventer at sparer op mod 150 mio. på medicin i 2016. Vi lægger op til at der kan hentes yderligere 75 mio. kr. i 2017. Medicinalindustriens priser og metoder er fuldstændig udenfor pædagogisk rækkevide. Det må regionen gå op imod.

Enhedslistens regionsmedlemmer

Alice Trauelsen 21 56 24 72