LOLLAND VED ET SMERTELIGT SKÆRINGSPUNKT

Budget 2017 – Lolland:

Pressemeddelelse – 22. september
Lolland Kommune ved et smerteligt skæringspunkt.

Lolland Kommune står ved et smerteligt skæringspunkt. Man kan spare sig ihjel. Vi amputerer dele af det forebyggende arbejde, og vi rammer forsvarsløse borgere inden for social – og psykiatri. Derfor tager Enhedslisten ordet under 1. behandling af budget 2017 for at sige stop over for alle besparelser inden for ældre- og sundhed, børn-og skole, social- og psykiatri, som medfører fyringer.
Der er ikke tradition for at tage ordet under 1. behandling i Lolland Kommune. Det er nødvendigt denne gang. Enhedslisten fremlægger retningslinjer for vort alternativ under de kommende forhandlinger. Vi har forgæves peget på en skattestigning, vi peger nu på gennemgang af det store anlægsbudget med anbefaling om at udskyde enkelte investeringer, og vi peger på alternativer til en såkaldt bufferkonto.
Hvis man anser vor finansiering for alt for dristig, er det langt bedre at aflevere nøglerne til indenrigsministeriet. Byrådspolitikere er til for at forsvare borgernes velfærd og de forsvarsløse, ikke angribe dem.

Bente Borreskov (Enhedslisten)
Tlf. 2156 25 21