Enhedslisten vil ikke være sygehus-slagtere

Enhedslisten mener, at de små og lokale sygehuse skal have en fremtid i regionen. Vi er ikke tilhænger af centralisering, hvis det er centralisering alene for centraliseringens skyld. Regeringen er i gang med at tømme og dræbe region sjælland. Først gav de os ingen penge, så ændrede sundhedsstyrelsen sine bestemmelser så den vedtagne sygehusplan ikke kunne bruges. Og nu får vi så en plan for supersygehuse som skal ligge tre steder – langt fra region sjælland. De radikale, de konservative må nu efterhånden forstå, at de spiller med blind makker. Lige gyldig hvor meget de lægger sig ned og slikker fødderne for sundhedsstyrelsen så er det besluttet, at det ikke er vigtigt hvilken sundhed og sikkerhed der kan tilbydes hvis du bor på Lolland eller Kalundborg eller Nykøbing Sjælland. Hvis du ikke bare lægger dig ned så stem og ikke på dem.

Enhedslisten kan godt støtte at nogle specialer centraliseres. Men det skal ske ud fra en rent faglig saglig vurdering. Sundhedsstyrelsens centralisering som er et ikke fagligt ideologisk felttog bør ingen støtte op om.

Bruno Jerup