Arbejdsmiljøet er livsfarligt på Storstrømsbroen.

Læserbrev af Christian Juhl, arbejdsmiljøordfører for Enhedslisten, 24 november 2019.
Efter en kaotisk start med konkurs- og korruptionsramte italienske byggeselskaber har opførelsen af Storstrømsbroen – Danmarks tredjestørste bro – nu været i gang i lidt over et år.
Og det er et farligt arbejde at være bygningsarbejder på det store byggeri, der skal forbinde Sjælland og Falster med en bro til bil- og jernbanetrafik.
Det viser en lang liste af sager fra Arbejdstilsynet.
Siden 28. september sidste år, hvor der var første spadestik på Storstrømsbroen, har Arbejdstilsynet reageret med hele 80 forbud og strakspåbud
Det er ganske uacceptabelt at bygningsarbejdere skal risikere liv og helbred på store byggeprojekter, fordi entreprenører ikke magter at planlægger arbejdet, så det kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Ministeren er nødt til at gribe ind, når forholdene er så uacceptable som på Storstrømsbroen.
Vi advarede allerede trafikministeren Ole Birk Olsesn mod at tage de problematiske italienske firmaer ind til byggeopgaven, men han ville ikke lytte.
Jeg har derfor kaldt beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard i samråd i Folketingets beskæftigelsesudvalg for at kommentere arbejdsmiljøsituationen på Storstrømsbroen – og fortælle hvad han og Arbejdstilsynet aktuelt vil gøre for at forbedre det forebyggende arbejdsmiljøarbejde på broen.
Desuden vil jeg bede ministeren forklare, hvordan vi i fremtiden forebygger dårligt arbejdsmiljø på store byggeprojekter. Der er behov for en grundlæggende opstramning af indsatsen, hvis vi skal sikre bygningsarbejdernes liv og helbred.

Kommentar af Christian Tastrup, medlem af Enhedslisten region Sjællands bestyrelse:
Er vi ikke blevet klogere siden 1937?

Den 26. september 1937 indviede Kong Christian den 10. den nuværende Storstrømsbro – på sin fødselsdag. Kongen havde glemt sin tale, så han snuppede amtsmandens ud af hånden på ham, og holdt den i stedet.

Talen var imidlertid ikke det eneste, der gik galt. Forud havde skandale på skandale ramt byggeriet. Især i form af arbejdsulykker med mange omkomne og små og store arbejdskampe om løn og arbejdsforhold. Den gang skrev medierne bare ikke så meget om “den slags”. Men arbejderes og familiers beretninger ligger i DR’s arkiver – åbenbart begravet i en dyb kælder, eftersom vi aldrig hører om det.

Her er bl.a., beretningen om tillidsmanden, der i forbindelse med en arbejdsnedlæggelse blev sendt af sted af kollegaerne for at forhandle med ledelsen. Ledelsen bød på cigar og portvin mens en arbejdsleder gik bag om ryggen på tillidsmanden og lavede en – elendig – aftale med arbejderne. De blev truet med afsked på stedet, hvis de ikke accepterede. Da tillidsmanden havde røget sin cigar blev han fyret på stedet med forbud mod at kontakte de folk, der havde sendt ham af sted. Han måtte cykle hjem i underbukser – for arbejdstøjet tilhørte jo firmaet.

Denne gang er der nok ingen tillidsfolk, der må cykle hjem i underbukser. Men ellers er alt tilsyneladende ved det gamle.