Er privat bedre end offentlig?

Hvem siger det – det siger EU.
Hvem siger det – det siger økonomerne.
Enhedslisten accepterer ikke de præmisser som stilles op for os.
Jeg oplever at EU blander sig i alt muligt også ting de ikke burde. Et af eksemplerne på EU’s indblanding er kravet om, at næsten alle opgaver, som det offentlige skal have udført af andre skal i udbud(EU udbud)

Der er en samfundsmæssig trend som hedder privatisering, udlicitering. Vi har bl.a. set det med ambulance kørslen. Hvor regionen føler sig tvunget til, at sende ambulanceopgaven i udbud. Det er meget tvivlsomt om dette er fornuftigt.

Tilsvarende med det udvidede frie valg. Det skaffer ikke flere læger eller sygeplejersker, det skaffer ikke mere behandling. Det betyder blot, at en del af det vi bruger på sundhed og behandling går til profit i privatklinikker og privatsygehuse.

Det udvidede frie valg er også med til fjerne en den sundhedsfaglige prioritering. De alvorligste ting burde stå forrest, men det forhindre det udvidede frie valg. Planerne om at udvide det frie valg til hele EU, kan få ret alvorlige følger, og vil yderligere undergrave mulighederne for prioritering.

Konsekvensen af privatiseringen er en systematisk forskelsbehandling fordi der tænkes i profit og når det handler om sundhed og sygdom. Det betyder at der reelt ikke bliver lige ret til sundhed.

De rige og de ressourcestærke skal foran, så må andre stå og se på. Deres liv er jo nok ikke så vigtige. Lovgivningen og liberalismen og den frie og hellige konkurrence har talt.

Men det støtter vi ikke i Enhedslisten. Vi vil have et sundhedsvæsen som er tilgængeligt for alle ung som gammel og rig som fattig.

Når du går ind ad døren til det sundhedsvæsen vi ønsker, så skal alle dine sociale meritter lægges væk. Om du er rig, fattig, berømt eller kommer direkte fra suttebænken, så skal du behandles ud fra de bedste sundhedsfaglige muligheder.

Bruno Jerup